Veelgestelde vragen

Veelgestelde vragen over energiecontracten

Op deze pagina vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen over energiecontracten, looptijd, type contracten, etc.

Ik heb nog een lopend energiecontract met dure tarieven. Is hier wat aan te doen?

Ook met nog een lopend contract kunt u er voor kiezen om het contract op te zeggen. Of hier een boete achter weg komt hangt helemaal af van wat voor contract u heeft, hoe lang het contract nog loopt, wat de contract tarieven zijn en wat de huidige tarieven van de betreffende leverancier zijn.

Wat is voordeliger? Een vast contract of een dynamisch contract?

Wat voor contractvorm voordeliger is hangt helemaal van uw situatie af. Als u voornamelijk in de piekuren energie verbruikt of in de winter, dan is een vast contract waarschijnlijk voordeliger voor u. Als u vooral in de daluren of in de zomer de meeste energie verbruikt, dan kan een dynamisch contract voordeliger voor u zijn.

Wat is het verschil tussen een vast, variabel en dynamisch contract?

Bij een vast contract kiest u voor zekerheid om de tarieven vast te zetten voor een bepaalde tijd. Uw totale kosten zijn afhankelijk van het verbruik.

Bij een variabel contract veranderen de tarieven vier keer per jaar. Ze stijgen of dalen mee met de energiemarktprijs. Een variabel contract kunt u maandelijks opzeggen of aanpassen naar een ander type contract.

Een dynamisch contract is een contract met wisselende tarieven. De tarieven stijgen of dalen met de energiemarkt mee en zijn het meest up-to-date. Met een dynamisch contract heeft u zelf invloed op hoe hoog de rekening zal zijn, want u bespaart op de kosten door energie te gebruiken op de momenten dat de energie het voordeligst is.

Wat als ik een 1-jarig contract afsluit en de tarieven gaan naar beneden?

Het kan voorkomen dat u voor een 1-jarig contract kiest, omdat u zekerheid wilt en dat daarna de tarieven omlaag gaan. Dit is natuurlijk geen fijn gevoel, maar u kunt al een vervolg contract afsluiten vanaf 6 maanden voordat uw huidige contract afloopt. Eventueel kunt u ook uw huidige contract opzeggen en de boete incasseren. Als de besparing meer is dan de boete, dan is er alsnog een winst.

Kom ik zonder stroom en/of gas te zitten bij een overstap?

Nee, u komt niet zonder stroom en/ of gas te zitten als u overstapt. De overstap wordt onderling tussen de energieleveranciers geregeld. Op de dag dat uw huidige contract afloopt gaat gelijk het nieuwe contract in.

Wordt mijn oude contract opgezegd als ik overstap?

Ja, als u overstapt dan wordt uw oude contract automatisch opgezegd. U hoeft hier zelf niets voor te doen.

Krijg ik een boete wanneer ik overstap?

Dit hangt af van uw huidige contract, de tarieven in het huidige contract, de looptijd en de nieuwe tarieven van uw huidige energieleverancier. Vaak is er wel een boete, maar in sommige gevallen is er geen boete.
De boete is op te vragen bij uw energieleverancier, dit kunnen wij ook voor u doen.

Is het interessant om over te stappen als ik ook nog een boete krijg van mijn huidige energieleverancier?

Dit hangt af van hoe hoog de boete is en hoe hoog de besparing is die u gaat realiseren. Is de besparing hoger dan de boete, dan is het interessant om over te stappen.

Waarom krijgen nieuwe klanten vaak betere tarieven dan bestaande klanten?

Dit is helemaal afhankelijk van het beleid van de energieleverancier.
Sommige energieleveranciers hanteren voor nieuwe klanten een scherper tarief, maar sommige energieleveranciers hanteren voor nieuwe en bestaande klanten dezelfde tarieven.

Waarom zou ik voor Eerlijk Energie Advies kiezen?

– Wij komen gratis en vrijblijvend bij u langs voor een adviesgesprek.
– Wij nemen de tijd voor u of er een goedkoper energiecontract voor u beschikbaar is.
– U bent niets verplicht bij het adviesgesprek.
– Als het voor u niet goedkoper kan op het moment, dan zeggen wij dit eerlijk en adviseren wij om te blijven zitten bij uw huidige energieleverancier.
– U krijgt een persoonlijk energie adviseur.
– Uw energie adviseur neemt u alles uit handen.
– Uw energie adviseur houdt alles voor u in de gaten en belt u indien gewenst wanneer uw contract afloopt.
– U krijgt één rechtstreeks contactpersoon voor al uw vragen.
– Korte lijntjes, waardoor we snel kunnen schakelen.
– Altijd eerlijk en betrouwbaar advies op maat.

Eerlijk Energie Advies

Telefoon: 0623560993
E-mail: info@eerlijk-energieadvies.nl
KVK: 96485922
BTW: NL005213442B32
Drachten